روشهای بازاریابی الکترونیکی
بازاریابی زنجیره ای
یکی از روشهای قدرتمند بازاریابی الکترونیکی، می باشد. این روش بازاریابی با ایجاد لینکهای متعدد از صدها وب سایت به وب سایت شما در حقیقت به شما این امکان را می دهد که مردم را از نقاط مختلف دنیای مجازی بر اساس نیازهایشان و خدماتی که شما بر روی وب سایت خود ارائه می نمایید، به وب سایت خود راهنمایی کنيد.....روشهای بازاریابی الکترونیکی
یکی از روشهای قدرتمند بازاریابی الکترونیکی، می باشد. این روش بازاریابی با ایجاد لینکهای متعدد از صدها وب سایت به وب سایت شما در حقیقت به شما این امکان را می دهد که مردم را از نقاط مختلف دنیای مجازی بر اساس نیازهایشان و خدماتی که شما بر روی وب سایت خود ارائه می نمایید، به وب سایت خود راهنمایی کنيد.
مهمترين نکته در بازاريابي زنجيره اى اين است که بر خلاف ديگر روشهاى بازاريابى الکترونيک، شما فقط زمانى پول پرداخت مى کنيد که به نتيجه مورد نظرتان ( که همانا جلب بازديد کننده مى باشد) دست پيدا کنيد. اين دقيقا به اين معنى است که شما هيچ چيزى را از دست نمى دهيد و کاملا به اين معنى است که شما صدها بازارياب داريد بدون آنکه پولى بعنوان پيش پرداخت به آنها بپردازيد. موفقيت در اين روش، نيازمند طراحى هوشمندانه پوسته بيرونى و مديريت صحيح در هسته داخلى مى باشد .
پست الکترونيکى
استفاده از پست الکترونيکى، يکى از موثرترين روشهاى بازاريابى الکترونيک مى باشد. اين روش بسيار مقرون به صرفه، انعطاف پذير، هدفمند و کاملا قابل بررسى و پيگيرى بوده و مهمتر اينکه در صورت اجراى صحيح بسيار منفعت آور مى باشد.
مهمترين قابليت Email، استفاده از آن براى بازاريابى يك به يك است. زيرا بازاريابى يك به يك، نياز به قابليت آدرس دهى فردى دارد.با استفاده از Email يك به يك ميتوان رابطهاى پايدار با مشترى برقرار كرد و تعداد ملاقاتهاى او از سايت و همچنين خريد محصولات را افزايش داد.
Email هاى شخصى سازى شده به اين صورت است كه متناسب با خصوصيات ، علايق و نيازهاى شخص دريافت كننده برايش ارسال ميشود و اين رابطه اى پايدار و محكم بين فروشنده و خريدار ايجاد ميكند. بازارياب هر چه بيشتر راجع به مشترى اطلاعات كسب كند، به همان نسبت راحت تر ميتواند مطابق با شرايط و نيازهاى وى حركت كند.
بازاريابى با Email علاوه بر ايجاد ارتباط با مشترى، اين امكان را به ما ميدهد تا بتوانيم مؤثرتر رقابت كنيم. از آنجا كه همه ما همواره دچار كمبود وقت هستيم، فقط آنقدر ظرفيت داريم كه وقت خود را براى بهبود وبسايت در جهت فراهم آوردن ارزش افزوده صرف كنيم.
تبليغات اينترنتى به استفاده از اينترنت به عنوان يك كانال و وسيله ارتباطى براى ارسال تبليغات در محيط وب اشاره دارد.
مزيتهاى تبليغات اينترنتى
ايجاد ارتباط دوطرفه :
تبليغات اينترنتى يك ارتباط دوطرفه بين تبليغ كننده و مخاطب ايجاد مى كند. مخاطبان نه تنها پيام تبليغاتى را دريافت ميكنند بلكه قادرند بازخورد داده و سوالات خود را در مورد محصولات با تولیدكنندگان مطرح كنند.
توانايى هدفگيرى ايستا و پويا ى مشتريان:
در تبليغات اينترنتى از روشهاى متنوعى براى هدفگيرى مشتريان به منظور انتخاب،ارائه و نمايش تبليغات بصورت ايستا يا پويا استفاده ميشود. اين روشها ممكن است بر اساس محتواى صفحه، اطلاعات شخصى و مبادله پوياى اطلاعات باشند.
دسترسى جهانى و شبانه روزى:
تبليغات اينترنتى داراى دسترسى جهانى است و در تمام روزهاى سال و تمام ساعت روز در دسترس مى باشد كه اين موجب افزايش قابليت مشاهده و گسترش بازار آن شده است.
قابليت اندازه گيرى و ردگيرى بالا :
تبليغات اينترنتى به دليل ماهيت ديجيتالى، از قابليت ردگيرى و اندازه گيرى بالايى برخوردار است.از روشهاى گوناگونى براى ردگيرى، ارزيابى عملكرد و سنجش اثربخشى تبليغات اينترنتى استفاده مى شود.
به دليل قابليت هدف قرار دادن دقيق و مشخص مخاطبان، مى توان پيامها را براى جذب نيازها و خواسته هاى معين مخاطبان، طراحى كرد. هنگامى كه شما دقيقاً مخاطبان را شناسايى مى كنيد اطلاعات بهترى در خصوص نيازها و خواسته هاى آنها به دست مى آيد. از اينرو پيام آگهى ما ميتواند بسيار جذاب تر طراحى شود.(در مطالب بعدى در مورد روشهاى به دست آوردن خصوصيات،مشخصات و علايق مشترى توضيح خواهم داد).
ارسال، نگهدارى و به روز رسانى آسان :
تبليغات اينترنتى داراى ويژگى نمايش، نگهدارى و به روز رسانى آسان است كه اين خود به دليل ماهيت ديجيتالى آن است. كاهش فرايند تهيه و اجراى تبليغات از جمله نتايج اين ويژگى تلقى ميشود.
قابليت فروش:
در اين نوع از تبليغات پس از نمايش آگهى ميتوان بلافاصله فروش را نيز انجام داد.
ايجاد يك پيوند مستقيم به ليست محصولات :
تبليغات اينترنتى با يك پيوند مستقيم ، دسترسى به اطلاعات محصولات مرتبط رابراى مخاطبان فراهم ميسازد. اين قابليت غالباً منجر به مبادله محصولات و افزايش تعاملات تجارى ميشود.
موتورهای جستجو گر
موتورهای جستجو گر امروزه موقعیت و شانس موثری را برای بازاریابان به وجود آورده اند و جریان میلیونی كاربران را به سوی خود جذب كرده اند. موتورهای جستجو بهترین روش برای یافتن محصولات و اطلاعات مورد نیاز توسط کاربران و متقاضیان از یک سو و از سوی دیگر بهترین راه برای تبلیغات و جذب مشتریان توسط تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمات است.
دنياي ديجيتال آتقدر وسيع و نا محدود است که تجارت و کسب و کار شما به راحتى در آن گم مى شود. براى اينکه بتوانيد کسب و کار خود را بطور مناسب معرفى کنيد و توانايى رقابت در شبکه گسترده ديجيتالى را در دنياى مجازى کسب کنيد، بايد مشتريانتان بتوانند به راحتى شما را پيدا کنند. اين مهم محقق نمى شود مگر اينکه در موتورهاى جستجوگر داراى رتبه بالايى باشيد. براى کسب و کار شما خيلى حياتى است که حداقل در دو صفحه اول نتايج حاصله از جستجو هاى مختلف و متنوعى که از سوى کاربران انجام مى شود، قرار داشته باشيد. البته چه بهتر که در صفحه اول باشيد.
برای موفقیت در بازاریابی توسط موتورهای جستجو گر نكات زیر را در نظر داشته باشید:
قدرت موتورهای جستجوگر
ایده اصلی كار به این صورت است كه شما كلمات كلیدی خود را انتخاب می كنید و در موتورهای جستجویی مانند MSN یا Google عضو می شوید.هنگامی که کاربران آن کلمات را برای جستجو وارد کنند سایت شما در صفحات حاصل از نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شود و مشتریان را به سایت شما هدایت خواهد کرد.
در موتورهای جستجویی که از روش پرداخت به ازای هر کلیک استفاده می کنند، تنها هنگامی از شما پول دریافت می شود که کاربری روی نام سایت شما کلیک کند و به آن وارد شود.
تبلیغات هدفدار
پدیده جدیدی که در دنیای موتورهای جستجو گر به وجود آمده است، جستجوی مرتبط با متن یا تبلیغات هدفدار است. در این پدیده به جای این که لینک سایت شما در صفحات نتایج نمایش داده شود، به درون سایت های مرتبط می رود. برای مثال اگر کاربر به سایتی مراجعه کرده و وضعیت آب و هوایی سواحل میامی را چک می کند احتمالا" مایل است اطلاعاتی در مورد هتل ها یا آژانس های اتومبیل آن منطقه نیز به دست آورد. این لینک ها توسط موتورهای جستجو در همان صفحه در اختیار او قرار می گیرند. به این ترتیب شما در همان لحظه ای که مشتری در فکر یافتن محصولات و خدمات شما است او را غافلگیر می کنید و به سایت خود می برید.
بازار يابى ويروسى با تبديل شبکه اينترنتى مشتريان و مشترکان به ماشين عظيمى که خبرها را دهان به دهان پخش مى کنند، شرکت را در معرض ديد همه قرار مى دهد. پيام تبليغى يک شرکت با استفاده از ترغيب مشتريان به معرفى آن شرکت به دوستان و آشنايان ميتواند به طور چشمگيرى افزايش يابد. در واقع شرکت از مشتريان خود براى انجام کار استفاده مى كند و مشترى با هر بار استفاده، بى اختيار فروشنده محصول شرکت ميشود. اگر درصد زيادى از دريافت کنندگان پيام، آن را به تعداد زيادى از دوستان خود ارسال کنند، رشد ارسال آن پيام بسيار قابل توجه خواهد بود و به طبع اگر تعداد تبادل کم شود، رشد با شکست مواجه خواهد شد.
شرکتهايى از جمله ياهو، هات ميل و آ.او.ال از اين روش استفاده مى کنند. اين شرکتها از طريق پيامهايى در برنامه هاى پست الکترونيک، براى خود تبليغ مى کنند. بر اساس اين روش هر نامه اى که توسط خدمات پست الکترونيک اين شرکتها صادر مى شود، حاوى پيام تبليغاتى مختصر و مفيدى است، يعنى به تعداد نامه هايى که مردم با استفاده از خدمات اين شرکتها بين هم مبادله مى كنند، اين پيامها هم توزيع ميشود. از آنجا که اين پيامها بدون فعاليت و دخالت مستقيم اين شرکتها توزيع مى شود و در تمام مکاتبات بين افرادى که نشانى الکترونيک خود را از اين شرکتها اخذ کرده اند، منتشر مى شود، به اين شيوه بازاريابى، ويروسى راهبردى مى گويند. به عبارت ديگر ، بازار يابى ويروسى هر استراتژى است که افراد را به انتقال پيام بازاريابى به ديگران تشويق مى کند و ايجادکننده امکان رشد ترويجى در نمايش و نفوذ پيام است.
بازار يابى ويروسى دو بينش ارائه ميدهد:
اول اينکه: دنيايى که در آن بازاريابان مى توانند با هزينه هاى تقريبا معادل صفر مشترى ايجادکنند.
دوم: پيشنهاد مى کند که ارتباطات ازحالت " بازارياب- مصرف کننده" به طرف" مصرف کننده- مصرف کننده" جا به جا شود.در واقع، بيشترين قدرت در فروش محصولات و ايده ها از طريق بازارياب به مشترى صورت نمى گيرد، بلكه از طريق مشترى به مشترى انجام مى شود.
اين نوع بازاريابى به سه دليل اين روزها محبوبيت يافته است:
*شبکه هاى اجتماعى کاملا به سمت وب حرکت کرده اند. اکنون بخش بزرگى از دوستان و اعضاى خانواده هر شخص روى خط است يا به زودى به آن متصل مى شود.
*تماس شخصى بر روى وب تقريبا به صورت رايگان است. هر شخص مى تواند در عرض کمتر از يک روز با صد نفر ارتباط برقرار کند و هر کدام از اين صد نفر نيز به نوبه خود مى توانند با بيش از صد نفر ديگر ارتباط برقرار سازند. در واقع هرم ارتباطى مى تواند در مدت يک روز ساخته شود.
*تأثير شبکه نقش مهمى را ايفا مى کند. همانطور که افراد بيشترى ثبت نام مى کنند، آنها مى توانند با گروه بزرگترى ارتباط برقرار کنند و به زودى تعداد کل به صورت تصاعدى افزايش مى يابد.
شرکتها مى توانند از راههاى زير، مشتريان خود را براى انجام کارهاى شرکت برانگيزند:
_ خدمات يا مفاهيم ارزشمند
_ تشويق مالى (درشکل رقابت و مسابقه يا برنامه هاى حق و حساب)
_ احساس تشخص به علت همراه بودن با نام و نشان تجارى شرکت
_ سرگرمى (انيميشن، کارت پستال و غيره)
در صورت بهره گيرى مناسب از امکانات گسترده اين روش بازاريابى الکترونيکى، شما قدمى بزرگ رو به جلو برداشته ايد. اين روش بازاريابى براى شما ارزان و با صرفه و براى مشتريانتان متنوع و جذاب مى باشد. اين روش بازاريابى همان روش قديمى و معروف Word-of-mouth Marketing مى باشد، بنحوى که سرويس هاى خوب از طريق مردم دهان به دهان ميگردد و باعث مى شود که يک سرويس و يا شرکت از اين طريق بر تعداد مشتريان خود بيافزايد.
با ما در ارتباط باشيد تا با هم مشاوره كنيم و بهترين روش بازاريابى متناسب با كسب و كارتان را به شما معرفى كنيم.
صادق مختاری
درباره : بازاريابى ,
برچسب ها : روشهاي بازاريابي الكترونيكي , بازاريابي زنجيره اي , بازاريابي با email , موفقيت در بازاريابي , بازاريابي ويروسي ,
بازدید : 2232